Wednesday, May 18, 2016

Nabi Musa Melihat Allah?

Ada seorang hamba Allah yang mengajarkan ilmu yang sulit-sulit mengatakan bahawa Nabi Musa melihat Allah di dunia ini. Hamba Allah itu berhujah menggunakan ayat Al-Quran pada Surah Al-A’raaf ayat 143. Benarkah ayat ini bercerita tentang Nabi Musa melihat Zat Allah?

Jom kita teliti ayat tersebut!

“Dan ketika Nabi Musa datang pada waktu yang Kami telah tentukan itu, dan Rabbnya berkata-kata dengannya, maka Nabi Musa berkata : “Wahai Rabbku! Perlihatkanlah kepada aku supaya aku dapat melihat-Mu.” Allah berfirman : “Engkau sama sekali tidak akan sanggup (tidak akan mampu) melihat Aku, tetapi pandanglah kepada gunung itu. Maka kalau ia (gunung itu) tetap berada di tempatnya (masih kekal tidak terusik), nescaya engkau akan dapat melihat Aku.” Setelah Rabbnya tajalli (menyata) kepada bukit itu, bukit itu hancur lebur dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah ia sedar semula, berkatalah ia : “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepadaMu, dan akulah orang yang awal beriman.” (Al-A’raaf 7 : 143)

Dalam ayat ini, Allah meletakkan satu syarat. Sekiranya syarat itu dipenuhi, barulah Nabi Musa dapat melihat-Nya. Apakah syarat itu? Syaratnya ialah gunung itu tetap seperti sedia ada. Sekiranya gunung itu tidak seperti sedia ada, maka Nabi Musa tidak dapat melihat-Nya.

Apakah yang berlaku kepada gunung itu? Ternyata gunung itu tidak seperti sedia ada, malahan runtuh hancur lebur. Bahkan Nabi Musa sendiri pun pengsan.

Apakah ertinya? Ertinya Nabi Musa tidak melihat Allah, kerana syarat yang ditetapkan oleh Allah tidak terpenuhi. Oleh itu ayat ini bukan saksi bukti untuk mengatakan bahawa Nabi Musa as melihat Allah.

**********

Saya terfikir......kisah ini kisah yang sangat penting dan berkait dengan Nabi Musa. Maka Allah melorongkan saya untuk mencari kisah ini di dalam kesan-kesan kepada Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa, iaitu dalam Bible.

5 kitab pertama dalam Bible dipercayai sebagai Torah atau Taurat oleh penganut agama Yahuni dan Kristian. Saya pun menjelajah ke sana ke mari dalam kitab-kitab itu mencari peristiwa Nabi Musa bertemu dengan Tuhan. Berpinar mata dan mengambil masa yang agak lama.

Dengan izin Allah SWT, jumpa! Saya pun membandingkanlah ayat-ayat seputar kisah ini menggunakan beberapa Bible/Alkitab. Memang kena buat semakan beberapa Bible/Alkitab untuk mendapatkan maksud yang paling dekat dengan teks asalnya (yang entah di mana itu). Terjemahan berbahasa Inggeris (Bible) dan berbahasa Melayu (Alkitab) mungkin benar, tetapi tidaklah setepat kehendak teks asal Taurat.

Banding punya banding, saya pilih teks daripada Bible versi New King James Version (NKJV) kerana versi ini boleh dikatakan yang paling popular dalam kalangan penganut agama Kristian.

Biible New King James Version mengatakan :

“You cannot see My Face, for no man shall see Me and live.”

Terjemahannya : “Engkau tidak dapat (tidak boleh) melihat WajahKu, kerana tidak ada manusia yang melihat Aku dan (dia) hidup.
Pandangan saya, terjemahan yang mungkin lebih hampir ialah : “Engkau tidak dapat (tidak boleh, tidak mampu, tidak sanggup) melihat Zat-Ku, kerana tidak ada manusia yang melihat Aku dan (dia) hidup.”

“Here is a place by Me, and you shall stand on the rock.”
Terjemahannya : “Di sini ada tempat di sisi Aku (yang Aku pilih), dan engkau bolehlah berdiri di atas batu itu.”

“So it shall be, while My Glory passes by, that I will put you in the cleft of the rock, and will cover you with My Hand while I pass by.”
Terjemahannya : “Jadi yang akan berlaku ialah apabila KemuliaanKu melintas, Aku akan letakkan engkau di celahan batu itu dan akan memelihara engkau dengan TanganKu ketika Aku melintas.”
Pandangan saya, terjemahan yang mungkin lebih hampir ialah : “Apa yang bakal berlaku ialah apabila ZatKu menyata (tajalli), Aku akan menempatkan engkau di celahan batu itu dan akan memelihara engkau (daripada binasa akibat kehebatan ZatKu) dengan TanganKu (dengan kekuasaanKu) ketika Zat Aku menzahir (tajalli).”

“Then I will take away My Hand, and you shall see My Back, but My Face shall not be seen.”

Terjemahannya : “Kemudian Aku akan melepaskan TanganKu, dan engkau akan dapat melihat belakang Aku, tetapi WajahKu tidak akan dapat terlihat.”
Pandangan saya , maksud yang mungkin lebih hampir ialah : “(Apabila ZatKu sudah tidak menyata lagi) kemudian Aku akan melepaskan TanganKu (menarik semula perlindungan istimewa yang dibuatNya ke atas Nabi Musa agar Nabi Musa tidak hancur lebur sewaktu ZatNya bertajalli tadi), dan Engkau akan (hanya) dapat melihat nelakang Aku (kesan-kesan atau akibat-akibat peninggalan tajalli Zat Tuhan ketika ZatNya menzahir tadi sahaja),tetapi WajahKu (ZatKu) tidak akan dapat terlihat (oleh engkau wahai Musa).”

Nampaknya berdasarkan tinggaln-tinggalan Taurat pun menunjukkan Nabi Musa tidak melihat Zat Allah ketika itu.

Wallahua’alam.


Abu Zulfiqar

17 Mei 2016


No comments: